SMoK tar turen till Götaälvdalen

Vänersborgs station lördag kl 10.16. "Gumminosen" har just kört upp oss på den timslånga resan från Göteborg och nu ska vi strax vända åter, men i lugnare takt och i fordon av äldre modell. 

Kl 10.35 ska Chartertåget från Falköping med den angivna destinationen Öxnered Lilla Edet (!)  anlända. Det är SMoK, alltså Svenska Motorvagnsklubben, som är ute på årets första resa. 

Visste inte exakt vad för tågset som väntades men det som kl 10.32 dyker upp bakom kröken åt vargö-hållet passar perfekt in i min föreställningsvärld! Som Inlandsbanan på 60-70-talet, eller något i den stilen. 

Klockan är nu 10.51 och tre gamla rälsbussar, YBo6 1116, YBo7 1177 och YB0 1131 har just anlänt till Trollhättans station. Några förvånade lördagsresenärer fick se hur tågentusiaster med kameror i högsta hugg välde ut och börja perforera sitt tåg och omgivningarna med bilder. Resan fortsätter söderöver.

Velanda-bron. Klockan är nu 11.24 och dags för första fotostoppet. Uppställning på fotolinje medan motorvagnarna backar tillbaka ut på bron. Bron som syns ovanför till höger är den nybyggda som ska tas i tjänst när det nya dubbelspåret blir klart och till vänster, mellan grankvistarna, skymtar brofästet från den gamla 1800-tals bron som användes ända till 1984.

Tåget signalerar med ett kort tut att det drar igång och kamerorna smattrar. I programbladet står att man ej får titta ut genom fönstret vid fotokörning! 

 Klockan är nu 12.24 och tåget har nått fram till Lilla Edet där det hejdats vid grindarna till Edets pappersbruk. Vid Alvhem växlades vi in på den lilla industribanan som slingrar längst Götaälv, passerande ryktbara orter som Lödöse och Göta, och som brukar trafikeras en gång varje vardag av godståget med papper från bruket. Nu har vi en timma på oss tillbaka till Alvhem på en  bana som är som klippt och skuren att trafikeras av detta tågset. Många fotostopp, men andra ord! 

Strax nedanför Göta kl 12.44. Alla kastar sig ut på 45:an med hela uppmärksamheten riktad mot tåget...

Någon kilometer norr om Lödöse. Får ta bilderna mellan luckorna av bilar som forsar fram längs 45.an alldeles intill. En busskur syns i bakgrunden. Perfekt räls för en gammal rälsbuss, inklusive skarvar som säger det klassiska ta-dunk, ta-dunk, ta-dunk när man åker. 

Ombord igen. Lillan inspekterar sin fars senaste tågfoton. 

Lödöse kl 13.16 och sista fotostoppet innan Alvhem. Fotolinjen ställer upp snabbt och väldrillat, som om det varit Bonaparte själv som stått för exercisen. 

Sista biten bort mot Alvhem. Var som sagt Götaälvdalen. Det är just på älven skeppet Naven stävar fram med sin timmerlast, även om vattnet självt inte ville vara med på bild. Snapshot genom ett öppet tågfönster. 

Kl 14.12 och rälsbussen har åkt in på Göteborgs Central och strategiskt parkerat sig intill en X2000. Kort lunchpaus och alla stormar in på Burger King. Avgång kl 15.11 med destination Skandiahamnen. Det ropas upp i Centralens högtalare! 

Kl 16.23 och sista fotostoppet. Vi har varit ute och vänt vid Skandiahamnet och sedan slingrat tillbaka över diverse viadukter och står nu på något godsspår vid Partihandelsgatan 

Kl 16.39 och min sista bild på motorvagnssetet som varit vår fasta punkt under sex timmar. Göteborgsresenärerna kliver av vid Lisebergs station och SMoK drar hem till Falköping. 

/Svante

Inlagt 2012-04-01 15:58 | Läst 6302 ggr. | Permalink
Härliga bilder på rälsbussen, jag var med min familj och vi åkte på den gamla järnvägen mellan Anten o Gräfsnäs i närheten av Alingsås.
Tony Bjurmalm ( 360SplitVision fotosidan)

https://vimeo.com/33067421 (mitt bildspel från Anten- Gräfsnäs)

Ha det gott.

Tony



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?